יום חמישי, 15 ביוני 2017

בעיות פסיכוסומטיות

בעיות פסיכוסומטיות הן לא דמיונות. מחלות פסיכוסומטיות פוגעות באנשים ישרים ואמיתיים, זה לא התחזות ולא חולשת אופי. זה מתבטא בסבל גופני: כאבים, בחילות, צמרמורות, לחצים קשיי נשימה. אם הרופא מאז לאומר למטופלו: "יש לך בעיה פסיכוסומטית!" הוא יכול לצפות לגובה כועסת ונעלבת. כאילו אמרו לו שהוא לא באמת מרגיש את מה שהוא מרגיש. אנשים הסובלים מבעיות פסיכוסומטיות מרבים להשתמש בהסברים לסבל שלהם. ההסברים האלה כאילו הגיוניים  אבל לא עוזרים להתגבר על הבעיה. הם בדרך כלל מכסים על ייאוש. יש מחלות הנקראות מחלה סומטיפורמית שעיקר ביטויה - תלונות גופניות ללא חרדה מוגדרת ויש התקפי פניקה עם מרכיב סומטי. 
היום אחד מהפציאנטים שלי התלונן על מיחושים מוזרים בגוף המלווים אותו במשך עשרים שנה. "אני לא יכול להסביר את המיחושים האלה",- אמר לי בשיחה. הוא לא יכול להבין מה קורה לו כי זו תופעה פסיכוסומטית. היא עוקפת את השכל. השכל לחוד (ואנשים אלה יכולים להיות בעלי מנת משכל גבוהה ביותר) והסבל הפסיכוסוטתי לחוד. 
מקור הבעיה בלא מודע של אדם, במוח שהחליט על משהו (כגון תחושה גופנית ) שהוא חשוב מאוד! האדם יכול לשנן שזה לא חשוב אך המוח מבפנים מתיחס למיחוש מסויים כמסוכן.  יחס של חשיבות מחמיר את הסימפטומים עד מאוד וגורם למחלה נפשית שנקראת סומטיציה או מחלה סומטיפורמית. הכאב הוא אמתי.  הסבל הוא אמתי.  הסיבה לשניהם - התייחסות אוטומתית דרוכה ומוגזמת של המוח.  
איך נוצרות הבעיות האלה?  על ידי נסיונות עזרה עצמית חפוזה ומבוהלת. ככל שאדם מנסה לעזור לעצמו - זה מחמיר את הבעיה. אנחנו כביכול עושים דבר הגיוני. יש אש - צריך לחבות אותו עם המיים... אבל המיים האלה גורמים לאש לדלוק יותר ויותר!
התייחסות לבעיות לעיתים גורמת להחמרתן. לכל דבר שמטרתו לעזור לנו ולטפל בבעיה יש פוטנציאל דווקא להחמיר אותה. הלא מודע של האדם עובד לפי עיקרון החשיבות: התייחסת - זה אומר שנתת חשיבות לבעיה וזה מחמיר אותה!
אז מה, לא לטפל במחלות? 
לטפל, אך לעשות את זה "ללא התלהבות" מיותרת. יש שביל הזהב בין לטפל לבין לתת לגוף להתמודד בעצמו. ההחלטה בדרך כלל נופלת על כתפיו של רופא מטפל אך הרופא גם קשוב למטופל שלו. הרופא בדרך כלל לא מסרב לשלוח לבדיקות, בירורים וטיפולים נוספים. דע לך שהטיפולים המרובים הם שער לנכות כרונית. אם כואב לך גב - אפשר לקחת אופטלגין. אם בכאב של הגב אתה לוקח 3 סוגים של תרופות, פיזיותרפיה ודיקור סיני - המוח באופן אוטומתי מתחיל להתייחס למצב כקטסטרופה וכך הוא מנהיג את העניינים. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Оставьте пожалуйста ваше мнение